Terapia logopedica de tip Meixner

In ultima perioada tot mai multi copii intampina dificultati in primul an de scoala (6-7 ani) si se agraveaza in al 2-lea an de scoala. Sa fie oare o presiune prea mare pentru ei scoala, cu un numar de 30-40 elevi in clasa?! Cerintele sunt prea mari pentru un copil care inca se gandeste la joaca?! As putea continua cu multe alte intrebari. Cert este ca ma uit la acesti copii, care intampina dificultati si vad des un blocaj care are sigur o cauza primara. Voi abora pe rand mai multe tipuri de terapii indicate in cazul lor, sau mai degraba inainte sa ajunga in dificultate. Ce cred ca ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru parinti, educatori, invatatori, profesori, directori de scoli si gradinite este tocmai aceasta presiune care se pune pe un copil. Atunci cand luati decizia daca un copil este pregatit sau nu pentru scoala va recomand sa raspundeti si la urmatoarele intrebari: (1) Este copilul meu pregatit pentru scoala din punct de vedere socio-emotional? (2) Inteleg ca lupta cea mai mare la varsta de 6-9 ani este intre esec scolar si reusita scolara? (3) Prefer sa se plictiseasca copilul meu la scoala (pentru ca e mai mare) sau prefer sa fie mereu in alerta si sa asocieze scoala cu durerea si insatisfactia (pentru ca e prea mic)?
Va prezint azi un tip de terapie:
Terapia Meixner
Această metodă a fost experimentată de logoped-psihologul ungar Dr. Meixner Ildikó şi are drept scop prevenirea dislexiei şi reeducarea citit-scrisului.
Metoda Meixner este o metodă complexă fonetico-analitico-sintetică-logopedică în care se pune accent pe emiterea, analiza şi sinteza sunetelor. Această metoda vine în sprijinul copilului dislexic prin folosirea metodelor psihologice şi prin faptul că se adaptează la ritmul şi nevoile lui, prevenind posibilitatea de a greşi.
Principiile care stau la baza metodei Meixner sunt:
1. În primul rând, se cere respectarea principiului pedagogic al gradaţiei, adică învăţarea se face în paşi mici.
2. Principiul asociaţiei triple în însuşirea citit – scrisului.
Asociaţia formei acustice a sunetului (fonemul) cu forma vizuală a literei (grafemul) se leagă cu engrama motrică a articulării sunetului, conştientizând poziţia buzelor, poziţia limbii, mişcarea corzilor vocale.
3. Principiul prevenirii inhibiţiei omogene.
Metoda Meixner în procesul învăţării alfabetului previne apariţia inhibiţiei omogene prin faptul că literele, sunetele asemănătoare ca: m-n, b-d- se predau la o distanţă mare într-o ordine aparte. Procesul psihic denumit „inhibiţie omogenă” a fost descoperit de Dr. Ranschburg.
4. Principiul prevenirii şi evitării rigidităţii gândirii.
Din cauza disfuncţionalităţii cerebrale, sistemul nervos şi procesele psihice ale copilului dislexic nu funcţionează flexibil. Pentru prevenirea acestui lucru trebuie să ştim că numai exersarea multiplă în formă de joc didactic, cu multiple exerciţii, cu ilustraţii manevrabile şi corectarea imediată a greşelilor asigură rezultatul dorit.
5. Principiul asigurării atmosferei agreabile, plăcute a activităţilor cu elevii dislexici.
Orele şi toate activităţile elevilor dislexici trebuie în aşa fel organizate, încât să se asigure un climat plăcut, în care copilul să se simtă bine. Motivaţia pozitivă continuă, recompensa imediată a tuturor eforturilor îl fac pe copilul emotiv şi care oboseşte repede să depună efort în realizarea rezultatelor dorite, învingând emoţia şi stresul inhibitor caracteristic copilului dislexic.
Prin intermediul metodei de prevenţie meixneriană se dezvoltă ariile care contribuie la evitarea apariţiei şi tratarea adecvată a dislexiei şi a disgrafiei: vocabularul pasiv şi activ, percepţia vorbirii, înţelegerea vorbirii, atenţia, memoria auditivă, memoria vizuală, diferenţierea auditivă fond-formă, discriminarea auditivă, diferenţierea vizuală fond-formă, discriminarea vizuală, coordonarea vizuo-motrică, motricitatea, echilibrul, motricitatea fină, schema corporală, orientarea spaţială, orientarea temporală, serialitatea.
Preluat: https://www.psihoconsultanta.ro/2014/04/13/terapia-logopedica-de-tip-meixner-1/#more-162
Mai multe gasiti pe http://meixner.hu/
Voi reveni si cu alte tipuri de terapii recomandate si agreate de mine.
Psiholog,
Agnes Remalia Dragomir MD

Posted in Articole pentru părinţi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *